Hírek : Tovább dúl a graffiti háború |
Tovább dúl a graffiti háború
2005.08.01. 01:31
A MÁV és festékszorók nem békülnek
Tovább dúl a graffiti-háború: a MÁV és festékszórók nem békülnek A firkások szerint a MÁV nem gondolta komolyan, a MÁV szerint pedig a grffitisekkel nem lehet megállapodni
Kudarcba fulladt a MÁV és a graffitisek augusztusban kötött megállapodása. A vasúttársaság arra hivatkozva bontotta fel a megnemtámadási szerződést, hogy a firkások még átadás előtt befújtak néhány több millió eurós kocsit. A graffitiseket képviselő firka.net szerint viszont a MÁV egyáltalán nem gondolta komolyan az egyezséget, augusztus óta ugyanis a beígért, szabadon pingálható kocsikból egyet sem kaptak.
- Átverés volt az egész, a MÁV sosem gondolta komolyan a megállapodást - jelentette ki lapunknak Pálfi Dániel, a firka.net egyik főszerkesztője.
A graffitisek virtuális találkahelyéül szolgáló portállal ugyanis a MÁV felfüggesztette a tűzszünetet.
A vasúttársaság tájékoztatása szerint azért, mert semmit sem változott a graffitisek hozzáállása, az egyezség után is ugyanúgy firkálták a vonatokat, mint korábban.
Tűzszünet
A megnemtámadási szerződés még augusztusban született; ebben a MÁV ígéretet tett arra, hogy ha a firkások megkímélik a személyvonatokat és a műemlékeket, cserébe kipreparálhatják a MÁV-tűzfalakat és 50 kerékpár- és poggyászszállító kocsit.
A vasúttársaságot akkor az vezérelte, hogy 2002-ben mintegy százmilliós kára származott a graffitikből, az alkotók legalább ötszázhúsz kocsijukat látták el kézjegyükkel. Egy-egy jármű újrafestésének költsége pedig elérte az ötszázezer forintot.
A másik részről az indok az volt, hogy a graffiti-szakma képviselői megelégelték, hogy itthon csak bűnözőknek tekintik őket, nem művésznek, mint külföldön. Sokan ezért úgy vélték, ha kivonulnak az illegalitásból, talán jobban megbecsülik majd őket.
Indok
- A MÁV azért mondta fel az egyezséget, mert hipermodern, egyenként több millió euróba kerülő Desiro motorkocsik is a firkások áldozatául estek, ráadásul mielőtt forgalomba állították volna őket - tájékoztatta az axel.hu-t vasúttársaság.
- A MÁV magát tette nevetségessé azzal, hogy a zsír új vonatokat megfestették, egyszerűen jobban kellett volna vigyázni rájuk - reagált a vasút érveire a firka.net főszerkesztője.
Pálfi szerint minden héten befújnak négy-öt vonatot, éppen ezért ócska kifogás erre hivatkozva felrúgni a megállapodást. Ráadásul az egyezményt aláíró negyven graffitis a firka-társadalomnak mindössze egy százalékát képviseli, így teljesen abszurd őket felelőssé tenni a kocsik megrongálása miatt.
Hogy gondolták?
Már csak azért is kilóg a lóláb, mert a MÁV egyáltalán nem gondolta komolyan a megállapodást, augusztus óta ugyanis semmilyen előrelépés nem történt, hiába érdeklődtek a kéthetente a festhető vagonok és tűzfalak után, a MÁV rendre kitért a válasz elől.
A vasúttáraság viszont azzal érvel, hogy a szándék igenis komoly volt.
Az augusztusi egyezség pedig csupán szándéknyilatkozat volt, amellyel a graffitisek hozzáállását kívánták felmérni.
Az igazi megállapodás-tervezet szeptemberre készült el, amely tartalmazta, hogy milyen szabályok, előírások betartásával lehet festeni. Aki pedig ezeket vállálja, az fényképes igazolvánnyal járhatt volna vasúti kocsikat pingálni. A tervezet viszont a folyamatos festések és rongálások miatt már nem lépett életbe.
Status quo
A kapcsolat úgy tűnik véglegesen megszakadt. A MÁV jelenleg új megoldásokon gondolkodik, hogy hogyan is védhetné meg értékeit, részleteket azonban egyelőre nem árultak el.
|